Popis
1. A. Předmět psychologie, metody psychologie a jejich využití ve vychovatelské praxi.
B. Stručná charakteristika jednotlivých psychologických směrů.
2. A. Determinace psychického vývoje, činitelé vývoje a vývojové procesy.
B. Charakterizujte strukturu a vymezte základní typologie osobnosti.
3. A. Novorozenec, kojenec, batole. Kvality orientace a prožívání, faktory prostředí, optimalizace výchovy.
B. Batole a předškolní věk. Poznávací procesy, sebeuvědomování a emocionalita, sociální a výchovné vlivy, hlavní výchovné problémy.
4. A. Charakteristika předškolního věku. Pojem školní zralost, projevy školní nezralosti, základy diagnostiky školní zralosti. Práce se školsky nezralým dítětem.
B. Objasněte význam rozvoje motoriky a funkci hry v tomto věku.
5. A. Zvláštnosti psychického vývoje ve školním věku.
B. Morální vývoj.
6. A. Kognitivní a konativní procesy. Jejich vývoj a uplatnění ve výchovném procesu.
B. Objasněte průběh kognitivního a emotivního vývoje pubescentů.
7. A. Emoce a jejich význam v životě člověka. Fyziologické projevy, klasifikace
B. Charakteristika úrovně a změn kvalit emocionality pubescentů a adolescentů. Vývoj jáství.
8. A. Periodizace vývoje, charakteristika vývojových období.
B. Diagnostika osobnosti.
9. A. Seberegulační vlastnosti osobnosti, geneze a struktura sebeuvědomění, rozvoj volních procesů.
B. Vývoj motivace v dětství a pubescenci.
10. A. Myšlení., řešení problémů. Psychologie tvořivosti, rozvoj kreativity.
B. Vývoj a funkce řeči.
11. A. Působení činností při formování osobnosti a neurofyziologické základy činnosti. Základní druhy činností. Sociální aspekty činností.
B. Dynamika osobnosti, temperament. Typy temperamentu a jejich projevy.
12. A. Vztahově - postojové vlastnosti osobnosti. Charakter a hodnoty člověka. Možnosti formování charakteru.
B. Postoje a jejich změna. Vztahy změn chování a postojů.
13. A. Výkonové vlastnosti osobnosti. Schopnosti, dovednosti a možnosti jejich rozvoje.
B. Složky a druhy inteligence.
14. A. Učení – zákony, funkce, specificky lidské formy učení.
B. Emoční inteligence – vymezení, možnosti rozvoje u dětí školního věku.
15. A. Sociální skupiny, jejich klasifikace, struktura a dynamika.
B. Diagnostika jedince v sociální skupině.
16. A. Rodina jako malá sociální skupina, její struktura a funkce.
B. Socializační vliv rodiny, dysfunkční rodiny a důsledky jejich působení.
17. A. Sociální komunikace, struktura a její složky.
B. Agrese a její formy, možnosti ovlivňování agresivního chování.
18. A. Socializace osobnosti, mechanismy socializace, činitelé socializace, fáze socializace (Erikson)
B. Neurotické poruchy u dětí a mladistvých.
19. A. Náročné životní situace. Typy a charakteristika náročných životních situací.
B. Styly a strategie zvládání stresu.
20. A. Syndrom vyhoření, charakteristika, fáze, rizikové a projektivní faktory.
B. Význam psychohygieny při učení a v pracovní činnosti.
21. A. Poruchy osobnosti – základní dělení a charakteristika.
B. Psychologické poradenství, krizová intervence a psychoterapie v praxi.
22. A. Patologie chování dětí a mladistvých a možnosti korekce.
B. Problematika subkultur. Prevence negativních vlivů na mladistvé.
Otázky lze koupit i jednotlivě:
45 Kč/otázka