Je nám líto, ale tenhle inzerát již není aktuální.
Popis
1. Charakteristika speciální pedagogiky jako oboru: pojem, předmět, interdisciplinární vazby. Principy a metody této pedagogické disciplíny.
2. Cílové skupiny současné sppg. Speciální edukační potřeby osob z těchto skupin.
3. Vady, poruchy, snížené schopnosti, znevýhodnění a speciální potřeby člověka s postižením. Různé významy termínu handicap.
4. Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání postižených. Institucionalizace vzdělávacího procesu.
5. Od jednotlivých pokusů o záchranu postižených osob k systému komprehenzivní rehabilitační péče. Posun v nazírání na tyto osoby: od objektů péče k subjektům podpory.
6. Obecné a individuální aspekty vyrovnávání se s postižením. Styly výchovného působení.
7. Trendy uplatňující se ve vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Redefinice lidských práv těchto osob.
8. Legislativa v oboru podpory rodin se zdravotně postiženým dítětem. Raná péče: pojem, zaměření, kompetence.
9. Filozoficko – antropologické reflexe „postižení“ a „postiženého člověka“. Problémy a systém rané péče o dítě se smyslovými a řečovými vadami.
10. Pokusy o periodizaci vztahu společnosti k minoritě postižených a nemocných osob. Problémy a systém rané péče o děti s mentálním postiženími a kombinovanými vadami.
11. Zakladatelské osobnosti české speciální pedagogiky (K. S. Amerling, K. Herfort, J. Zeman, F. Bakule, A. Bartoš a další). Problémy a systém rané péče o děti s tělesným postižením.
12. Pedagogická podpora rodičů postiženého dítěte. Jiné formy podpory těchto rodičů.
13. Možnosti speciálně pedagogické podpory dítěte s postižením a jeho rodičů v období předškolním. Hra jako výchovný i terapeutický prostředek.
14. Předškolní výchova postiženého dítěte ve fázi přípravy na vstup do školy. Ústav nebo rodina?
15. Usilujeme o integraci nebo inkluzi? Faktory ztěžující resp. usnadňující tyto procesy.
16. Didaktické a metodické problémy projevující se ve vzdělávání dětí s postižením na ZŠ. Vzdělávací a výchovná problematika žáků se specifickými poruchami učení a chování.
17. Místo vzdělávacích škol praktických a základních škol speciálních ve vzdělávacím systému. Poradenství pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
18. Speciálně-pedagogická problematika pubescentů a adolescentů se zdravotním postižením. Socializace osob sociálně znevýhodněných.
19. Autismus jako výchovný a vzdělávací problém. Možnosti pedagogického působení na dospělé osoby s postižením.
20. Existenciální problémy osob s progredujícím postižením. Pomáhající profese: předpoklady a úskalí.