Popis
Tematické okruhy
1. Pedagogika jako vědní obor (předmět jejího zkoumání, prameny poznatků, základní disciplíny
a jejich zaměření, aktuální problémy pedagogiky).
2. Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti (výzkumný problém, kvantitativní a kvalitativní orientace výzkumu, validita a reliabilita výzkumného nástroje, výzkumné metody, způsoby zpracování a interpretace údajů).
3. Výchovné působení školy (kurikulární reforma, humanizující tendence, změny ve vztazích mezi učitelem a žákem, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, vztah mezi kompetencemi učitele a kompetencemi žáka).
4. Historicko-sociální podmíněnost výchovy a její reflexe ve výchovných a vzdělávacích modelech (systémové pojetí výchovy, situační pojetí výchovy, transmisivní a konstruktivistická východiska edukace, alternativní výchovně vzdělávací koncepce).
5. Pedagogický odkaz J. A. Komenského ( přehled pedagogických názorů, posouzení jejich nadčasovosti, charakteristika některého ze základních spisů ).
6. Vybrané pedagogické problémy v dílech osobností 17.– 19. století (např. výchova gentlemana
u J. Locka, volná a přirozená výchova u J. J. Rousseaua, pedagogické názory a stěžejní tendence v díle J. H. Pestalozziho, J. F. Herbarta, K. D. Ušinského, L. N. Tolstého).
7. Vývoj novodobé české pedagogiky a školy od tereziánských reforem. Česká škola a pedagogika 20. století – její tradice a mezinárodní souvislosti.
8. Pedagogický reformismus, jeho charakteristika, zdroje, hlavní proudy a představitelé. Aktuálnost reformních pedagogických snah v současnosti.
9. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR. Základní právní normy řízení výchovy
a vzdělávání v ČR. ( Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Školský zákon č. 561/2004 Sb. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ (klíčové kompetence žáků, vzdělávací oblasti, průřezová témata).
10. Management školy a třídy. Metody evaluace výchovných a vzdělávacích zařízení (vnější, vnitřní, možnosti). Image školy. Státní správa v řízení školství ČR. Samospráva v řízení školství ČR. Česká školní inspekce. Školská zařízení a školské služby.
11. Axiologické dimenze a hodnotová orientace člověka jako součást jeho výchovy (axiologie, pojem hodnota – hodnoty,vztah mezi potřebou a hodnotou, druhy hodnot, dimenze biologická, civilizační a kulturní, globální ohrožení, konzumní orientace, humanismus, tolerance).
12. Mravní výchova žáků (cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy, prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova, etické aspekty RVPZV v kompetencích žáka, ve vzdělávacích oblastech, v průřezových tématech).
13. Problém kázně a svobody ve výchově (sociálně-filosofické souvislostí kázně a svobody, anomie, liberalismus, postmodernismus, kázeň, druhy kázně, individuální a sociální funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti).
14. Autorita v edukačních souvislostech (autorita, autorita a sociální role, autorita formální a neformální, autorita školy, autorita učitele, partnerský vztah učitele a žáka, svoboda a řád, odpovědnost).
15. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy. Sebereflexe učitelova výchovného působení (pojem pedagogická diagnostika, etapy diagnostického postupu, metody pedagogické diagnostiky, konkrétní příklad aplikace některé z metod pedagogické diagnostiky; význam sebereflexe učitele, fáze sebereflexe, metody sebereflexe).
16. Poruchy chování žáků a možnosti jejich nápravy (chování problémové, poruchy chování, hodnocení chování, dispozice k poruše chování, rizikové přístupy k edukaci žáků s poruchovým chováním, perspektivní přístupy k edukaci žáků s poruchovým chováním).
17. Tělesná kultura, tělesná výchova, výchova ke zdraví (tělesná kultura, tělesná výchova, sport, pohybová rekreace, úkoly tělesné výchovy, pohybový režim žáků, zdravotně orientovaná zdatnost; holistické a interakční pojetí zdraví, podpora zdraví, projekt škola podporující zdraví, výchova ke zdravému životnímu stylu).
18. Rodina jako edukační prostředí. Kooperace v edukačních vztazích mezi učitelem a rodiči žáků (rodina, funkce rodiny, znaky funkční rodiny, postavení rodiny mezi výchovnými činiteli, standardy rodinné výchovy dětí školního věku, komponenty rodinného prostředí žáků; kooperace, kooperace jako vzájemnost, kooperace jako partnerství, základní modely spolupráce školy s rodinou, typy rodinného zázemí žáka, kooperační dovednosti učitele).
19. Koncepce globální, ekologické/environmentální výchovy. Výchova pro 21. století (ekologická/environmentální výchova a vzdělávání, výchova pro udržitelný rozvoj, ekologické myšlení, hodnotový přístup, ekologická a environmentální výchova jako průřezové téma RVPZV).
20. Učitel na základní a střední škole (role učitele, kompetence učitele, úkoly třídního učitele, kritéria profesní etiky učitele).
21. Obsah vyučování, kriteria pro stanovení obsahu,...
....a další